توضیحات
هنر خانهنشینی در سهنقطه پانزدهم
پانزدهمین شماره ماهنامه سهنقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) منتشر شد. این شماره از سهنقطه با پروندهای با موضوع «هنر خانهنشینی» منتشر شده است.
پرونده خانهنشینی شامل چهار یادداشت بلند از مریم حسننژاد، مریم نظامدوست و سیدمحمد صاحبی است. مریم حسننژاد با دو یادداشت «کشتن مگس روی میز الخاندرو با ته لیوان آبپرتقال» که غوری در سیر تطور خانه و خانهنشینی از دوره غار تا دوره قوطی کبریت است و نیز «با هم در دهان گاز» در بازتعریف دوست و دوستی در انزوای ناشی از فاصلهگذاری اجتماعی، مریم نظامدوست با یادداشت «شهر خسته در گوگل» در مزایا و مواهب عزلت و انزوا و خانهنشینی و سیدمحمد صاحبی با «تقابل پارادوکسیکال در بستر قرنطینه» در انکفاف همسایه و دوست در پیکر تاریخ و ادبیات به بهانه نشیمنهای خسته از خانهنشینی، هنر خانهنشینی را به طور کامل تبیین و تشریح کردهاند.
در بخش کرسی آزادنویسی سهنقطه پانزدهم، یوسفعلی میرشکاک با ادامه نظیرهاش بر کلیله و دمنه، یادداشتی با عنوان «آنانکه کارتن دارند و آنان که ندارند»، امرالله احمدجو با قصهای دیگر از سلسله قصههای دهکده با عنوان «حکایت دزدیده شدن بزغاله درویش»، یاسین کیانی با یادداشت «پا کردن شلوار و برابری آدمها» و رضا دباغی با یادداشت «کریمآقا اسلامپناه، حقگو و سعادتپیشه، فرزند مرحوم تیر غیب در کمر استکبار» حضور دارند. این بخش باشگاه نویسندگان سهنقطه است که هریک در فرم و با بیان مخصوص به خود مینویسند.
شماره پانزدهم سهنقطه در تهرانشهر میزبان چهار یادداشت است. «شاه رفت، جمهوری شد» یادداشتی از کورش علیانی در وصف محله کودکیاش، «ای مردم فقیر، قهرمانتان برگشت» روایت غلامرضا طریقی از اولین مواجههاش با تهران، «سالها پیش مرکز شهر را از تاریخ و زیستبوم پاک کردند» یادداشت مریم حسننژاد در تشریح احوال مرکزشهرنشینی، و «دنیایی که یکدانه چشم نرگسی ندارد» روایت ابراهیم افشار از کشتی حاجحسن رزار و کشتیگیر هندی در باغ سهمالدوله لالهزار.
دو طنز ترجمه از دو نویسنده سوری و مجار، با برگردان موسی بیدج و حسین یعقوبی و همچنین دو روایت ناشنیده از دیگر مطالب سهنقطه پانزدهم هستند: «به نبودنش عادت نکردهایم» روایت حوراء صدر از امام موسی صدر، در سالگرد ربوده شدن ایشان، و «دانشجویان دانشگاه آمریکایی در قبرستان» روایت ناشنیدهای از دکتر هادی خانیکی.
پانزدهمین شماره ماهنامه سهنقطه، که به مدیرمسئولی امید مهدینژاد، سردبیری مرتضی کاردر و مدیریت هنری محمد صمدی در ۲۰۸ صفحه منتشر شده است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.